שק"ל שירותים קהילתיים לאנשים עם צרכים מיוחדים - עמוד הבית

דלג על בר שפות
בר שפות

ראיון עם ד"ר אבי רמות מנהל המרכז לנגישות בעמותת שק"ל ויועץ מטעם המדינה לרכבת הקלה


”רכבת קלה ונגישה תהיה בירושלים“ - ראיון עם ד“ר אבי רמות - יועץ נגישות מטעם המדינה לרכבת הקלה

07.09.2010 | 20:20 מתוך אתר Abiliko - אתר הקהילות והמומחים המקיף בישראל בתחום המוגבלויות

אבי רמות: "יש יועץ נגישות מטעם הזכיין, ויש יועץ נגישות מטעם המדינה. אז אני יותר בתפקיד של בקרה מול הזכיין.

לגבי פתרונות הנגישות עליהם שאלת:

לאנשים עם מוגבלות בתנועה, קודם כל הכניסה והיציאה לרכבת הן ללא גבהים, לא עולים לרכבת ולא יורדים ממנה, אלא נכנסים ויוצאים ממנה.

יש מקום מסודר לכסאות גלגלים, יש מספיק מקום בכדי להסתובב עם כיסא גלגלים בפנים ויש מקומות שמיועדים לאנשים עם מוגבלות בתנועה שאינם על כיסא גלגלים.

יש כמובן מקומות ישיבה המיועדים לאנשים עיוורים שבאים עם כלב נחייה, כולל לכלב.

יש מקומות לקשישים- הדברים האלו מוסדרים.

מבחינת מסירת מידע בתוך הקרון- המידע יימסר גם וויזואלית וגם אאודיאלית, כלומר אנשים יוכלו או לראות, או לשמוע (או שניהם) את המידע הרלוונטי, כלומר אדם כבד שמיעה או שאינו שומע כלל יוכל לראות שלט שאומר לו, נניח ",התחנה הבאה כיכר ציון", ואדם שירצה ישמע את זה. זה בתוך הקרון.

בתוך הקרון ישנו גם אינטרקום כל כמה מושבים, כדי שאנשים יוכלו לתקשר ישירות עם הנהג במקרה הצורך.

גם הצבעים בתוך הרכבת מתוכננים כך שאנשים (לא עיוורים אך לקויי ראיה), יוכלו לזהות על-פי הקונטרסט את מאחזי היד, המושבים והדלת, כדי שיוכלו להתמצא בקלות.

השילוט, גם הוא מותאם לצרכי אנשים לקויי ראיה. הוא נעשה בשיתוף עם כבדי ראיה שנתנו ייעוץ לגבי השילוט. השילוט עומד ואף עולה על סטנדרטים בין-לאומיים.

 

בתחנת הרכבת הקלה:

יש מקומות ישיבה לאנשים שקשה להם לעמוד, יש מקומות מסומנים לאנשים על כיסאות גלגלים, יש הכוונה לדלתות הנגישות של הקרון לאנשים לקויי ראיה. בנוסף יש פסי אזהרה עם הבלטות ללקויי ראיה ויש בתחנה כריזה ושילוט לאנשים שאינם שומעים או אינם רואים.

בתחנה תתקבל אינפורמציה לגבי מתי תגיע הרכבת הבאה, גם שמיעתית וגם וויזואלית.

המידע לגבי הרכבת הקלה יינתן לאנשים בטלפון, בפקס, באס-אם-אס או בכל שיטה שתהיה נוחה לקבלת המידע".

שגיא: "לגבי חציית הפסים – אנשים באמת יחצו אותם, למשל ברחוב יפו?"

אבי רמות: "יהיו מספר מקומות, לא הרבה, שבהם יהיה מעבר חצייה. כמו שאתה יודע, אולי, יהיו מספר מקומות שבהם כבישים יחצו את מסלול הרכבת הקלה, כמו למשל באזור כיכר הדווידקה, אז יתאפשר לכלי רכב לעבור מאזור מרכז כלל לכיוון רחוב הנביאים. הרכבת הקלה מדי פעם תעצור ותאפשר גם לכלי רכב וגם לאנשים לעבור במעברי חצייה. במדרחוב באזור יפו אנשים יוכלו לחצות את הפסים בדיוק כמו שמקובל באירופה במקומות כאלו."

שגיא: "זה לא עשוי להיות בעייתי?"

אבי רמות:" אני מסכים איתך שזה יכול להיות בעייתי בהחלט".

שגיא: "לגבי הרעש- אם הרכבת שקטה, זה לא עלול להיות מסוכן לעיוורים?"

אבי: "טוב, בוא לא נגזים. הרכבת עושה בכל זאת רעש מסויים. יחסית לאוטובוס היא שקטה אבל זה לא שהיא לא משמיעה בכלל שום רעש. כמובן שלאדם שהוא גם מוגבל ראיה וגם מוגבל שמיעה תהיה סכנה מסויימת, כמו בכל סביבת רחוב או כביש."

"חשוב להדגיש," הוא מוסיף, "שהרכבת תיסע במהירות נמוכה בהתחשב בכך שמדובר בסביבה עירונית, ולכן אפשרויות הבלימה שלה הן יותר טובות משל אוטובוס".

אז אבי רמות מזמין את כולנו ליהנות מחוויית הנסיעה ברכבת הקלה כבר מאפריל שנה הבאה.

שנה טובה,

שגיא יודוביץ'

הדפסשלח לחבר
עבור לתוכן העמוד